Traductor

dimarts, 12 d’agost de 2014

Menhirs i poblat al Vallès Oriental i Occidental I

Si algú es mira el bloc amb una mica de deteniment veurà que en un principi, aquest era dedicat als dòlmens, però en començar a animar-nos a escriure i en veure molts menhirs, vam decidir incloure'ls també, juntament amb cistes, poblats, fortificacions... etc. De fet, n'hem vist molts més dels que fotografiem i datem al nostre inventari, però bé... així tenim més excursions per a repetir.

El que no podíem fer pas és oblidar-nos dels menhirs que tenim prop de casa, així que un dia ens vam decidir a fer un tomb pels pobles del voltant al nostre, i fer fotos dels menhirs existents.

Comencem per aquest, el menhir de la Pedra Serrada o Pedra del Diable. Situat a Parets del Vallès, al pati de l'edifici del costat de l'IES Parets, que curiosament és l'institut on treballa el meu sogre. L' edifici és també una escola, l'escola Pau Vila.

És el primer menhir encadenat de Catalunya.

El megàlit té unes dimensions de 2.50 metres de llargada, per 1 d'ample i té un pes de 3.5 tones.

Òbviament, el megàlit ha estat traslladat, el seu emplaçament original era en un punt elevat prop de la carena que separa el riu Tenes de la riera Seca. Que de fet és la mateixa zona on es troba.

Agafem el cotxe per a canviar de comarca, anem al Vallès Occidental, però no gaire lluny, a Palau-Solità i Plegamans.

Arribats a Palau, ens dirigim a Can Tarragona, que ja és Polinyà, tot i que el menhir és fronterer entre els termes municipals.

Aquest gran roc amida visiblement 2.25 metres de llarg, 1.85 d'ample, per 0.35 de gruix.

Seguim a Palau, tornem al poble i busquem el carrer del Monòlit. Allà, a l'encreuament amb el carrer de la Pedra Llarga, ens trobem amb el menhir de la Pedra Llarga. És la segona vegada que el visitem aquest menhir, ja que vam estar fent una cervesa al bar que hi ha al davant.

Aquest megàlit fa uns 2.5 metres de llarg, dels quals són visibles 1.80 metres.

Tornem al cotxe amb rumb Santa Maria de Martorelles, tornem a la nostra comarca. Allà, a la plaça que hi ha just quan arribes al poble a unes escales, de baixada, està el mogut menhir de Castellruf o del Pi d'en Casals. No cal dir que es trobava amb el seu company dolmen, a la muntanya del davant. Aquest l'hem vist infinitats de vegades... Particularment m'agrada la tranquil·litat del poble i, com vivim a Mollet, pugem sovint a fer el vermut al bar de la plaça on es troba el megàlit. Que per cert, té uns gravats a la cara posterior, semblants a dos menhirs més... un a Agullana i l' altre a Montmeló (som uns cracks fent fotos a la pitjor vista...).

(Dia 3 de Setembre del 2014, tornem a Santa Maria de Martorelles, i aquest cop fem la foto al costat bo).

Aquest dolmen amida visiblement 1.62 metres de llarg, per 0.63 d'ample i 0.48 de gruix, però la longitud total d'aquest és de 2.20 metres. La antiguitat del megàlit no l'hem trobat, però deu ser d'una edat anterior al dolmen que és del 3000 a.C.

Sabem de l'existència del poblat de Castellruf i, de fet, vam intentar visitar-lo un cop, però l'accés a ell ens va fer desistir. Ara sabem d'un camí pujant per la cara sud-est del turó que diuen que és mitjanament transitable... ho tornarem a provar.

Dia 12 de Setembre del 2014... ja hem anat al poblat protohistòric de Castellruf!! No es pot negar que això de l'arqueologia i les cultures antigues ens agrada!!

Per arribar, anem a Santa Maria de Martorelles, aparquem i ens dirigim a peu a la pedrera creuant el poble pel carrer que surt de la placeta, on hi ha el menhir de Castellruf.

Quan sembla que s'acaba el poble veurem una caseta en runes que devia de ser quelcom de la pedrera, i just davant d'ella surt un camí amb bastant inclinació que agafarem. A mig camí, en una pronunciada corba a l'esquerra, surt un corriol que ens porta cap a la pedrera (ho dic per si la voleu veure), nosaltres seguim rectes fins la part alta de les muntanyes. Pel camí per on anem, girarem al segon camí que ens sortirà a l'esquerra.

Aquests camins no són gaire passejats o sigui que el més normal és que estiguin molt embardissats. Seguirem fins a trobar una torre elèctrica, que de la seva part posterior, amb el sentit en el que veníem, surt un corriol que ens portarà en pocs metres al poblat de Castellruf.

Aquest poblat ha tingut diverses fases d'ocupació, però l'assentament original és d'abans del segle IV a.C.

Canviem d'ubicació... Després de molts passeigs per Granollers, ens decidim a entrar al seu museu a preguntar on podem trobar el menhir de Ca l'Estrada, ja que, segons internet, es troba al fons del museu. Això ens fa pensar que no es pot veure, però no és així, la noia de recepció ens indica que és al primer pis... Mira que no haver-nos decidit abans... Bé, hi pugem doncs!

El menhir de Ca L'Estrada, de només 93 centímetres d'alçada, va ser trobat l'any 2004 al municipi de Canovelles durant les obres per a la construcció de la Ronda Nord de Granollers. A més del menhir, a Ca L'Estrada es van trobar des d'enterraments i forns del quart i tercer mil·leni a.C. fins a restes d'un assentament medieval, passant per l'època romana.

Tornant al menhir, tot i ser petitó, es tracta d'una estàtua-menhir antropomorfa amb uns gravats que estan relacionats amb la recollida d'aigua. Com passa amb el menhir de Mollet (Menhir de Mollet o del Pla de les Pruneres), ha patit alguns danys i no es conserva íntegre (ha desaparegut la seva cara frontal), però es pot observar part d'un gravat "amb forma humana": un gravat amb forma de braç, la mà esquerra i el que sembla ser part d’un peu. A la part posterior, es pot distingir el que podrien ser plecs d’una capa o vestit. Per la morfologia dels seus gravats, es pot datar dins el III mil·leni a.C.

Amb aquest, i tenint en compte el menhir de Mollet abans esmentat i el de Montmeló (Menhir a Montmeló), donem per tancats els menhirs del Baix Vallès... mentre no se'n descobreixin més...

Coordenades:

Menhir de la Pedra Serrada: UTM(ETRS89): 31T, 435460,  4602049
Menhir de Can Tarragona: UTM(ETRS89): 31T, 430207, 4605425
Menhir de la Pedra Llarga: UTM(ETRS89): 31T, 431644, 4603544
Menhir de Castellruf o del Pi d'en Casals: UTM(ETRS89): 31T, 437744, 4596668
Poblat de Catellruf: UTM(ETRS89): 31T, 438731, 4596193
Menhir de Ca L'Estrada: Museu de Granollers (C/ Anselm Clavé, 40)