Traductor

dissabte, 28 de juny de 2014

Dòlmens a Pinell II i Bassella II

Aquesta ruta ha resultat ser molt, però molt descafeïnada. La intenció era veure uns deu dòlmens, que més o menys ja teníem controlats després d'una nit d'aquelles rotllo investigador que li agafen a la Cris. El que no vam tenir en compte és que just s'ha acabat la primavera i la vegetació està en el seu moment més exhuberant, que fa difícil l'accés al megàlits. Hi vam anar amb pantalons curts i bambes, ja que pensàvem que seria fàcil, però només vam veure dos dels deu que teníem previstos.

El primer, aquest, la Fossa del camí dels Casals. Sabem que hi ha un altre a una muntanya propera, però la pujada i la vegetació ens van fer desistir. Per arribar-hi, agafem a Solsona la C-149 direcció Sant Climenç. Passada la bifurcació a Sant Climenç i poc abans del quilòmetre 14, surt a la dreta una desviació cap als masos de la Vila i els Casals i a l'esquerra el camí cap a can Folch. Agafem la pista de la dreta (es pot arribar en cotxe fins la fossa) i no la deixem. Passem per la masia dels Casals, seguint les marques del GR-3, i continuem baixant uns 400 metres més fins que, després d'un revolt pronunciat i una lleugera baixada, en trobem amb el sepulcre a un altre revolt a la dreta del camí. Per si no el veiem, dos cartells informatius ens el marquen.

Aquesta cista solsoniana, data del 3000 a.C. i amida 1.75 metres de llarg,  80 centímetres a la zona més ample, per uns 90 centímetres d'alçada. A l'excavació es va localitzar, fragments d'un esquelet femení d'uns 25 anys, una dena de cal·laïta i dues fulles de sílex.

Visitat aquest sepulcre, decidim agafar el cotxe i anar a veure un altre molt proper, tot i que canvies de comarca. La Caixa del moro del Coll del Pauet, sepulcre de tipus cista solsoniana, ha estat traslladat, ja que estava "ocupant" una zona de conreu.

Aquest megàlit es troba actualment a una àrea de descans tot anant per la carretera C-14 cap a Andorra al quilòmetre 136, després de passar el pont sobre l'embassament de Rialb. No confondre's amb una benzinera que hi ha abans de creuar el pont que també disposa d'àrea de descans i del museu de la moto de Bassella.

Aquest sepulcre data del 3500 - 3000 a.C. i té unes mides de 0.75 metres d'alçada en el seu punt més elevat, 1.82 metres de llarg i una amplada màxima de 1.40.

Tornant vam anar a veure el megàlit del Pla del Coll, que ja l'havíem vist en una altra ocasió, però l'estaven arreglant, i l'altre dia vam veure una publicació de l'Albert Fàbrega comentant que ja estava finalitzat i destapat. Vam anar a fer-hi una ullada i alguna foto en condicions per a poder posar a l'entrada del blog on apareix.